söndag 1 september 2019

Chokladtårta med kanderade mandel


(16 bitar)
45 min + 50 min i ugnen

100g mörk choklad 70%
150g smör
1¾ dl socker
1 dl farinsocker
1 dl kakao
1½ dl bryggkaffe, starkt
3 dl vetemjöl (180g)
1½ tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
3 ägg

1. sätt ugnen på 150°. Hacka chokladen. Smält chokladen i en kastrull
2. Tillsätt choklad, strösocker, farinsocker och kakao och värm tills chokladen har smält. Häll i kaffet- ta kastrullen från värmen och låt smeten svalna
3. Sikta mjöl och bakpulver, blanda med bikarbonat och salt. Blanda ner äggen, ett i taget, i chokladblandningen  och vänd ner de torra ingredienserna
4. häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, med tillklippt bakplåtspapper i botten
5. Grädda i nedre delen av ugnen i 50-60 min. Låt kakan svalna och vänder sedan upp och ner för att få en plattare ytan på tårtan. låt den svalna

Kanderade mandel

150g sötmandel
4 msk sirap, ljus
2 msk strösocker
1 krm salt

1. Sätt ugnen på175°. koka upp sirap, socker och salt i en kastrull och låt det koka ca 2 min. rör ner mandeln. Häll ut smeten påven plåt med bakplåtspapper och rosta mitt i ugnen ca 5 -10min. Passa noga så det inte bränns. Låt kallna

Chokladfrosting
250g mörk choklad (70%)
250g smör, rumsvarmt
2½ dl florsocker
2 tsk vaniljpulver
1 dl kakao
1 dl vispgrädde
2 krm salt

1. hacka och smält chokladen försiktigt över vattenbad eller i mikron. Låt svalna
2. Vispa smör, florsocker och vaniljpulver vitt och fluffigt, gärna med elvisp. Tillsätt kakao och den smälta chokladen. Blanda ner grädde och salt och vispa till en jämn frosting

Montering
1. Häll frostingen i en spritspåse med rund tyll, ca 1½ cm stor öppning
2. skär tårtbotten i 3 bottnar.
3. Grovhacka mandeln. Spritsa frostig mellan bottnarna och strö över kanderade mandel. Spritsa frosting i toppar på den översta bottnen. Garnera med bär eller bara björnbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar