söndag 10 juni 2018

Paj med Prosciutto, parmesan & örter


(ca 24 minipajer eller 1 stor i diameter 21cm)

Pajdeg

175g smör, kylskåpskallt
4 dl vetemjöl
ev lite iskallt vatten
½ tsk salt

Arbeta snabbt ihop smör, vetemjöl och salt för hand eller i matberedare. Överarbeta inte degen. Tillsätt några droppar vatten om degen känns torrt. Låt stå allt i ca 30 min
Smörj en mimimuffinslåt. Tumma ut degen i formarna. Låt plåten stå i kylen i 15 min.

I förväg: Pajdegen kan förvaras i kylskåpet i ca 2 dygn, i en bunke eller uttryckt i formarna, eller i frysen i ca 2 månader. Alla pajer kan gräddas och förvaras i kylskåpet i ca 2 dygn eller i frysen i ca 2 månader. Värm evt i 150g i 5-10 min.


1 schalottenlök, finhackad
1 tsk olivolja
2 ägg (4 ägg om man gör 1 stor paj)
1 dl standardmjölk (2 dl mjölk om man gör 1 stor paj)
2 tsk dijonsenap
100g prosciutto, finhackad
75g parmesan, finriven
2 tsk hackad färsk rosmarin
1 tsk hackad färsk basilika
salt och peppar

1. Värm ugnen till 200°
2. Fräs löken i olivolja i några minuter
3. Vispa äggen. Rör i mjölken och tillsätt lök och resten av ingredienserna. Smaka av med salt och peppar. Fördela fyllningen i pajformarna. Grädda i ca 20 min.

(jag tyckte det blev för lite fyllning så jag tog ytterligare 1 ägg och ½ dl mjölk)

Receptet hämtad från Mingelmat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar