söndag 30 augusti 2015

Grönsakspaj




(6 bitar)

Pajskal
75g smör
3 dl vetemjöl
½ dl lätt kesella, 1 %

Fyllning
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
3 ägg
1 vitlöksklyfta
75g fetaost
2 dl  lätt kesella, 1 %

Grönsaker
5 soltorkade och marinerade tomater
1 msk olivolja
1 st prujolök, liten
1 röd paprika
75 g fetaost
3 dl broccolibuketter
10 st oliver, gärna med kärnor

1. Blanda alla ingredienserna till pajdegen i en matberedare och kör hastigt till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar botten, 24 cm. Ställ kallt ca 30  min.
2. Sätt ugnen på 200°. Fyllning: Blanda ägg och kesella. Smula ner fetaosten. Pressa i vitlöksklyftan. Salta och peppra.
3. Grönsaker: Förväll broccoli i lättsaltat vatten ca 5 min, låt rinna av väl i durkslag. Strimla purjolök och paprika och fräs dem i olivolja några minuter. Strimla de soltorkade tomaterna.
4. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 12 min. Lägg i grönsaker, oliver, smula i fetaosten och häll över fyllningen. Grädda pajen mitt i ugnen ca 35 min eller tills den stannat och fått lite färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar