måndag 26 januari 2015

Rostbiff/ost smörgåstårta



Denna gjorde jag 2019 till min pappas begravning. Gjorde med 20 landgångsbrödskivor

Fick möjlighet att göra smörgåstårtor till 40-års kalas. Det skulle vara med räkor/lax och en med rostbiff/ost. Det var första gången jag gjorde med rostbiff. Det blev ett lager med leverpastej med bostongurka, lager 2: rökt skinka och soltorkade tomater röra och lager 3: äggröra. Jag skulle göra till 45 personer som jag fördelade på 4 tårtor.

Till 1 tårta:

16 st skivor landgångsbröd

Lager 1:
200g leverpastej
4 msk grädde
3-4 msk bostongurka

Rör ihop alltihop

Lager 2:
200g rökt skinka
40 g strimlad soltorkad tomater
200g creme cheese typ Philadelphia
1 dl creme fraiche

Lager 3:
3 hårdkokta ägg
1 dl creme fraiche
1 dl majonäs

Dekorationskräm: 4 dl creme fraiche + 1 dl majonäs

Granering: rostbiff, remoulad, rostad lök, ost, apelsiner, huvudsallad, gurka, tomater, stjärnfrukt, physalis, persilja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar