söndag 7 juni 2015

Frasig kycklingfilé



Spett går alltid åt. Jag använda Panko (ströbröd) som jag tycker är mycket gott och gör spetten krispiga.

(10 pers)
6 kycklingspett
3 msk aprikosmarmelad
½ påse tacokryddad hot.
1 dl panko
2-3 msk smält eller flytande smör
Garnera: slätbladig persilja

1. Sätt ugnen på 225°
2. Lägg grillspetten i kallt vatten ca 10 min om du använder trägrillspett. 
3. Skär kycklingfileerna i långa remsor, ca 2 cm breda. Trä köttet på spetten. Pensla med marmeladen. Blanda tacokrydda med panko, panera köttet i kryddblandningen.
4. Lägg spetten på ett galler över en ugnsform. Ringla smör över spetten. 
5. Stek mitt i ugnen tills de är genomstekta, ca 20 min (vänd spetten efter 10 min, skydda med folie om de får för mycket färg. Garnera med hackad persilja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar