söndag 14 januari 2018

Pulled pork (slow cooker)



Tid: 8-10 timmar
Mängd: 4-6 personer

1 kg fläskkarré (jag hade 1,2 kg)
3 msk salt (jag tog ca hälften eftersom någon skrev att det blev för salt)
1-2 valfria chilifrukter
1 msk kumminfrön (bortlade eller stötta)
½ msk nymald svartpeppar
1 msk rökt paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
½ dl tomatpuré
6-10 vitlöksklyftor
2 msk farinsocker
3 gula lökar
1 flaska cola (rekommenderar Boylans sugar cane cola. Jag hade vanlig cola ca  33 cl)
1 brk krossade tomater (köp tetra istället för på burk)
evt Liquid smoke (jag tog detta)

1. Putsa fläskkarrén från eventuellt talglika fettbitar men lämna kvar allt mjukt fett. Salta den därefter rikligt
2. Finhacka chilin och lägg i en mortel
3. Häll i kummin, peppar, paprikapulver, cayennepeppar, tomatpure och vitlöksklyftorna. Mortla samman till en pasta.
4. Gnid in köttet med pastan och lägg det i en tjockbottnad gryta. strö över farinsockret
5. Skala och klyfta löken. Lägg den i grytan. Häll i colan (eller ölen) samt de krossade tomaterna och låg på locket.
6. Sätt på hög värme och låt den gå ca 8 timmar (min gick 8½ timme)
7. Känn efter med en gaffel och när det går att dra isär utan någon som helst ansträngning är köttet klart. Är det motstånd så är köttet inte klart. Det ska verkligen falla isär. (mitt rasade ihop)
8. Lyft ur köttet ut grytan och dra isär det.
9. Koka ihop spadet till en tjock sås och häll på köttet precis vid servering.
10. Servera med gräddfil, sallad och gott bröd.

http://matgeek.se/2014/06/28/pulled-pork-i-slow-cookern/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar