fredag 12 januari 2018

Broccoli kyckling

(4 Pers)

4 kycklingfileer
salt och peppar
1½ tsk vitlökspulver, delat
1 tsk paprikapulver
1 röd paprika, hackad
1-2 dl cheddar ost, riven
2 broccoli, delad i små buketter
1 msk majonäs
2 msk olivolja

1. Dela broccolin i små buketter och lägg i en skål med 1 msk vatten. Sätt plast över skålen och kör i micron i 1 min. Häll bort överflödigt vatten. Hacka paprikan och riv osten. Blanda allt i en skål tillsammans med med majonäs och hälften av vitlökspulvret och allt paprikapulvret.
2. Skär ett snitt längs med fillen som en ficka. Lägg in så mycket du kan av fyllningen i fickan och håll ihop öppningen med tandpetare.
3. Sätt ugnen på 225°. Krydda filéerna runt om med resten av vitlökspulvret och salt och peppar. Jag tog även paprika runt om. Värm upp stekpanna med olivolja och stek filéerna runt om. Lägg dem i en form. Eftersom jag fick fyllning över lade jag det runt filéerna. Sätt aluminium runt formen och ställ formen mitt i ugnen i ca 20 min eller till fileen är 70 grader.

Jag har hämtat inspiration och receptet från en amerikansk sida: https://iwashyoudry.com/broccoli-cheese-stuffed-chicken-breast/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar