lördag 19 augusti 2017

Focaccia med kantareller



1 bröd

10g jäst
5 dl vatten
12 dl vetemjöl special (700g)
3 msk olivolja
2 tsk salt

Toppping
300g kantareller
1 kruka timjan
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
2 msk+2 msk+2 msk olivolja
½ tsk salt
1½ tsk västerbottenost, riven
½ tsk salt

1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt vattnet och rör ut jästen. Tillsätt mjöl, olja och salt och rör ihop till en kladdig, ganska lös deg
2. Täck bunken med plast, låt jäsa ca 12 tim i rumstemperatur
3. topping. Rensa och grovhacka svampen. Repa och finhacka timjanen. Skala och skiva löken tunt. Skala och finhacka vitlöken.
4. stek svampen i 2 msk olja i en stekpanna tills den fått fin färg. Tillsätt vitlöken, låt fräsa med ca 2 min. Krydda med salt. Låt svalan. Vänd i lök, ost och häften av timjanen.
5. Häll ut degen på väl mjölad arbetsbänk. Pudra över mjöl och dra lite i den så att den bildar en rektangel, ca 40x50 cm. Strö över resterande timjan. Vik ena sidan in mot mitten och därefter den andra sidan över.
6. Ringla 2 msk olja på en plåt med bakplåtspapper. flytta över degen med händerna. Dra lite i degen igen och tryck mer med fingrarna. Ringla över 2 msk olja.
7. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 250°
8. Sätt in brödet mitt i ugnen och sänk temperaturen till 200°. Grädda brödet mitt i ugnen ca 15 min. Ta ut plåten och toppa med svampblandningen. Strö över flingsalt. Grädda brödet ytterligare 15-20 min. Ta ut och låt svalna. 

OBS! eftersom brödet skulle jäsa 12 timmar så gjorde jag efter mitt andra Focaccia recept. Det blev i stället 25g jäst. resten av receptet är som det står här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar