tisdag 6 oktober 2015

Örtpaj


Till 1 paj
pajdeg:
30g torkade trattkantareller
½ dl vatten
125 g kallt tärnat smör
3 dl vetemjöl

Fyllning:
2 gula lökar
2 msk smör
½ tsk + ½ tsk salt
80g babyspenat
100g västerbottensost
4 ägg
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
2 dl hackade örter, t ex persilja, körvel, gräslök, timjan

Garnering:
färska örter

1. Mixa trattkantarellerna till ett svamppulver, i matberedare eller mixerstav. Blanda pulver och vatten . Låt det stå 5 min
2. Blanda snabbt ihop svampmix, smör och vetemjöl till en pajdeg i matberedare. Tryck ut pajdegen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
3. Ställ kallt va 30 min. Sätt ugnen på 175°. Nagga och förgrädda pajskalet 10 min mitt i ugnen. Ställ åt sidan.
4. Skala och skiva löken tunt. Smält smöret och fräs löken tills den mjuknat. Strö på ½ tsk salt och vänd i spenaten. Låt blandningen svalna något. Lägg den i botten av pajskalet.
5. Riv osten och fördela den ovanpå löken/spenaten. Vispa ihop ägg, grädde, mjölk och ½ tsk salt. Blanda örterna med äggvispet. Fördela blandningen över osten. 
6. Grädda mitt i ugnen ca35-40 min. Garnera med färska örter. Servera pajen varm eller ljummen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar