tisdag 6 oktober 2015

Paj med mozzarella och körsbärstomater


Till 1 paj:
Pajdeg:
125g kallt tärnat smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Fyllning:
1 kruka basilika
3 ägg
3 dl gräddfil
1 tsk salt
2 pkt mozzarellaost (a`125 g)
1 ask körsbärstomater (ca 250g)
1 msk olivolja
2 krm salt

1. Blanda snabbt ihop smör, mjöl och vatten till en pajdeg i en matberedare. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter. Ställ formen kallt i ca 30 min. Sätt ugnen på 175°
2. Grovhacka bailika. Vispa ihop ägg, gräddfil, salt och basilika. Skiva mozzarellan.
3. Blanda tomaterna med olja och salt i en liten ugnssäker form
4. Förgrädda pajskalet och baka tomaterna mitt i ugnen ca 15 min. Ställ tomaterna åt sidan och låt pajskalet svalna något.
5. Lägg ostskivorna i bottnen av pajskalet. Häll fyllningen över. Grädda mitt i ugnen ca 30 min, tills fyllningen stannat.
6. Låt pajen svalna något. Lägg tomaterna på pajen och garnera med lite extra basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar